|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

نقش بسیج در دفاع مقدس

شکل گیری بسیج و نقش آن در دفاع مقدس

 

نصرنیوز: حکومت عراق در سال 1359 با حمله ناگهانی به جمهوری اسلامی ایران، جان، مال، ناموس و خاک این کشور را مورد تجاوز قرار داد .

 

       به گزارش نصرنیوز، درآن زمان ارتش و سپاه و سایر نیروهای انتظامی به واسطه ی عدم انسجام و درگیری های داخلی که وجود داشت نمی توانستند به تنهایی در برابر تجاوز عراق مقاومت کنند . در چنین شرایطی نیروهای مردمی برای دفاع از اسلام و مسلمین و میهن ̦ بسیج شده و به جبهه های جنگ اعزام شدند تا با حضور دلیرانه ی خود در مرزها تا حدودی عدم آمادگی نیروی نظامی و انتظامی را جبران نمایند .

 

       نیرو های مردمی و بسیجیان تحت هدایت و فرماندهی حضرت امام خمینی «ره» با پیام ها و سخنان حکیمانه ی آن رهبر فرزانه روحیه ی مضاعفی برای مقاومت و ایستادگی و ایثار در برابر دشمنان می یافتند. نیرو های مردمی ابتدا به صورت پراکنده و بدون سازماندهی به مناطق جنگی جنوب کشور عزیمت می کردند و در جنگ های چریکی و نامنظم تحت فرماندهی شهید دکتر چمران در قالب گروه های رزمی در مناطقی از جبهه های کشور به دفاع می پرداختند. گروهی دیگر از مردم و بسیجیان با مراجعه به سپاه پاسداران تقاضای عزیمت به جبهه های نبرد حق علیه باطل را می نمودند و همراه برادران سپاهی برای دفاع از میهن خویش به جبهه های نبرد می رفتند نیروهای مردمی، علاوه بر حضور در جبهه های نبرد حق علیه باطل در نقاط مرزی کشور با گروه های تروریستی و خراب کار داخل کشور نیز مقابله می کردند.

 

       با همکاری بسیجیان، دیری نپایید که سازمان گروه های تروریست و ناامن کنندگان جامعه فرو پاشیدند.  عضویت و حضور یکپارچه مردم در پایگاههای مقاومت بسیج شهری و روستایی، مدرسه و دانشگاه موجب گردید مساجد، حسینیه ها و پایگاهای بسیج، کانون جذب و هدایت مردم به جبهه های جنگ شوند و اعزام بسیجیان از طریق پایگاهای مقاومت به جبهه ها صورت گیرد. همین مکان، محل جمع آوری کمک های مردمی به پشتیبانی از رزمندگان سلحشور شد. سازندگی و عمران شهرها و روستاهای خراب شده ی جبهه های جنوب به ویژه شهر های سوسنگرد، ̦بستان ̦ هویزه و ..... را نیروهای مردمی و بسیجی بر عهده گرفتند و از طریق جهاد سازندگی و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران جذب و سازماندهی شدند.

 

       در طول هشت سال دفاع مقدس، بالغ بر دو میلیون نفر از اعضای بسیج به جبهه های جنگ عزیمت نمودند که تعداد زیادی از بسیجیان چندین بار در جبهه های نبرد حضور یافتند عده ای از آنان فرماندهی گردان تیپ و لشگر های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را برعهده گرفتند و به درجه ی رفیع شهادت نائل آمدند .

 

       تشکیل بسیج مستضعفین ارتش بیست میلیونی به فرمان امام خمینی (ره)، هوشیاری و درایت بینظیر حضرت امام خمینی (ره)، ازجمله اساسی ترین عوامل در جهت خنثی سازی توطئه ها به حساب می آید که به برکت این دوراندیشی و هدایت انقلاب در مسیر اصلی خود، زمینه انقلاب دوم فراهم آمد و با سقوط لانه جاسوسی آمریکا، شیطان بزرگ با ضربه ای سخت و جبران ناپذیر روبرو شد.

      

       اسناد بدست امده از لانه جاسوسی و اظهارات صریح حکام آمریکایی، مردم و رهبران کشور بویزه حضرت امام را با این حقیقت آشکار مواجه ساخت که احتمال مداخله نظامی آمریکا و هجوم وی به جمهوری اسلامی، امری بعید و غیرممکن نبوده و باتوجه به سوابق این کشور در جهان، لزوم آمادگی مردم جهت مقابله و رویارویی را در کوتاهترین زمان ممکن آشکار می ساخت. براین اساس، امام امت در پنجم آذر ماه سال 58، یعنی در مدتی کمتر از یک ماه بعد ازانقلاب دوم، فرمان تاریخی تشکیل بسیج را صادر فرمودند.

 

       یک مملکت بعد از چند سالی که بیست میلیون جوان دارد باید بیست میلیون تفنگدار داشته باشد و بیست میلیون ارتش داشته باشد و یک چنین مملکتی آسیب پذیر نیست و مردم دلسوخته و مسلمان پاکباخته که دل در گرو عشق به انقلاب و هدفهای والای آن داشتند، با آمادگی و قصد و اراده خلل ناپذیر جهت پاسداری از دستاورهای انقلاب، گروههای مقاومت مردمی رادر پایگاهای بسیج و در آن زمان در مساجد سراسر کشور تشکیل دادند.

 

       اولین تجربه آنها به صورت عملی، یاری رساندن به سپاه و کمیته در قالب رویارویی با ضد انقلاب و خنثی سازی توطئه های آنها بوده و ازاین راه نقش موثری در خدمت به انقلاب و اهداف الهی آن هم نشان دادند. با هجوم و تجاوز ارتش عراق به کشور اسلامی مان در شهریور 59 ، این اعتقاد که یک سازماندهی جهت تشکیل بهتر نیروهای مردمی بوجود آید قوت گرفت و ازآن پس، نیروهای مردمی، صاحبان اصلی انقلاب اسلامی، جهت حضور گسترده درجبهه، گروه گروه به بسیج ملحق گردیدند. عملیاتهایی چون طریق القدس، حصر آبادان، فتح المبین، ثامن الائمه، والفجر8 وکربلای5 و.... از دستاوردهای عظیم این تشکل الهی بود.

 

       اگر امروز توفیق این راداشته ایم که کشور اسلامیمان و ملت سلحشور آن را از گزند نابکاران و نااهلان تاریخ حفظ کنیم، یه یمن حضور گسترده بسیج بود ولاغیر. چنانکه رهبر فقید انقلاب اسلامی، حضرت امام (قدس سره ) فرموند: "رحمت و برکات خداوندبر بسیج مستضعفان که بحق پشتوانه انقلاب است."

 

       آری، رزمنده بسیجی ، ضمن توان رزمی بسیار بالا در نبرد نامنظم، جنگجوی قابلی در دفاع منظم بحساب می آید تاحدی که سلاحهای سنگینی چون توپ و تانکهای پیشرفته را به حرکت در آورد و روبروی دشمن قرارداد. هدف از تشکیل واحد بسیج مستضعفین، ایجاد توانایی لازم در کلیه افراد معتقد به قانون اساسی و اهداف انقلاب اسلامی به منظور دفاع از کشور، نظام جمهوری اسلامی و همچنیین کمک به مردم به هنگام بروز بلایا وحوادث غیرمترقبه با هماهنگی مراجع ذیربط می باشد.

 

       بسیج، جایگاهی ملکوتی است؛  مکانی برای درس چگونه زیستن انسانها؛ جایگاه عشق و صفا و صمیمت و دریک کلام، شهید جبهه ها و قهرمان یا مظلوم پشت جبهه هاست.

 

       بیش از یک سال از صدور فرمان امام خمینی ( رحمه الله علیه) مبنی بر تشکیل بسیج نگذشته بود که رژیم بعثی عراق در تحقق اهداف پلید نظام سلطه جهانی، هجوم همه جانبه خود را به مهین اسلامی ما آغاز کرد. انقلاب اسلامی در آن اوضاع بحرانی ناشی از دگرگونی ها و تغییر و تحولات آن زمان، هیچ گونه آمادگی لازم  برای مقابله با متجاوزان بعثی نداشت. ارتش جمهوری اسلامی ایران که با حمایت امام خمینی ( رحمه الله علیه ) توانسته بود جایگاه خودراپیدا نماید، در حال خودسازی وتثبیت نظم و انظباط بود. سپاه پاسداران هم که نهادی نوپا و برای حفظ امنیت شهرها به وجود آمده بود، فاقد هرگونه تجهیزات لازم و تجربه کافی برای مقابله با تجاوز خارجی بود.

 

       از آن سو، دشمن هم با ارتشی تا بن دندان مسلح و برخوردار از پشتیبانی قدرتهای استعمار گر، کشور را مورد هجوم قرارداد. دراین اثنا بودکه نقش بسیج به عنوان یک نیروی جوشیده از مردم انقلابی، در صحنه دفاع مقدس ظهور پیدا کرد. دشمن که سودای فتح سه روزه را در سرمی پروراند، در همان روزهای نخستین با مردمی مواجه شد که با دست خالی به دفاع از کیان مقدس نظام اسلامی خود برخاسته بودند و از ایثار خون خویش دریغ نمی کردند. جوانان سلحشوری که به فرمان امام ( رحمه الله علیه ) در پایگاهای مقاومت تحت نام ((بسیجی )) گرد آمده بود و باکوچکترین اشاره ایشان به جبهه های نبردمی رفتند و تاآخرین قطره خون خویش ایستادگی و مقاومت می کردند.

 

       درطول هشت سال دفاع، بسیج آنچنان درخشید که دشمنان اعتراف کردند: "قدرتی در بسیج نهفته است که می تواند با یکایک ارتش های کلاسیک جهانی مقابله کند."

بسیج، علاوه بر حضور در خط مقدم نبرد، وظیفه جذب ، آموزش و سازماندهی نیروهای مردمی و اعزام آنها به جبهه های نبرد را برعهده داشت و دراین مدت توانست جمعیت مومن و صاحب ارزشی را از امت حزب الله، در درون بپروراند و پایه ریزی ارتش مردمی رادنبال کند و سرانجام پس ازهشت سال دفاع مقدس ، بسیجیان مظلوم و سلحشور جبهه های توحید به همراه امت شهید پرور، از این آزمایش الهی سربلند و پیروز بیرون آمدند . ( حکایاتی ازجبهه)

 

       امام راحل، این چهره مظلوم را باشایستگی تمام به تصویر کشیده و فرمودند: "شما آئینه مجسم مظلومیت ها و رشادت های این ملت بزرگ درصحنه نبرد و تاریخ مصور انقلابید. شما فرزندان دفاع مقدس و پرچمداران عزت مسلمین و سیر حوادث این کشورید."

انتهای پیام/

 

 

 

 

 

 

 تاریخ ثبت : 12 آبان 1394
  آخرین به روزرسانی : 19 آبان 1394
 کاربر بسیج
 92514
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 30
  • بیشترین بازدید همزمان : 621
  • بازدید امروز : 2,150
  • بازدید دیروز : 3,551
  • کل بازدید : 7,176,236
  • آخرین به روزرسانی : 28 اسفند 1402 13:22:16
  • شناسه IP شما : 35.168.113.41

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : رشت، بلوار امام خمینی، شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان
  • کدپستی : 4188866789
  • تلفن : 9-32669021-013
  • فاکس : 32667083-013
  • پست الکترونیکی : info[at]glrw.ir
  • پیامک : 1000602331
  • تلفن گویا :