وظایف و ساختار معاونت حفاظت و بهره برداری
اهم وظایف محوله :
ساختار تشکیلاتی معاونت حفاظت و بهره برداری :
معاونت حفاظت و بهره برداری و امور مشترکین شامل 5 دفتر ستادی و 5 امور اجرایی می باشد.
دفاتر ستادی معاونت حفاظت و بهره برداری عبارتند از :
1- دفتر حفاظت کیفی منابع آب:
این دفتر مسئول رسیدگی به موارد آلوده کننده منابع آبی در سطح استان و همکاری با سازمان محیط زیست جهت تقلیل فراهم نمودن امکانات لازم جهت آلودگی ها از منابع آبی می باشد.
2-دفتر امورمشترکین و درآمد :
این دفتر در هماهنگی کامل با دفاتر دیگر معاونت بوده و جهت پاسخگویی به ارباب رجوع جهت نحوه محاسبات مالی قراردادهای فی مابین متقاضیان در تامین آب کشاورزی، شرب و صنعتی می باشد.
3- دفتر حفاظت و بهره برداری از منابع آب
اصلی ترین وظیفه گروه حفاظت و بهره برداری آب های زیرزمینی، رسیدگی به درخواست متقاضیان جهت تامین آب مورد نیاز خود از طریق استحصال از منابع آب های زیرزمینی از طریق حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق و همچنین در تعادل و حفظ منابع آب های زیرزمینی با جلوگیری از برداشت های غیرمجاز می باشد.
این دفتر شامل دو گروه می باشد :
1-3 ) گروه حفاظت و بهره برداری از آب های زیرزمینی
2-3 ) گروه حفاظت و بهره برداری از آب های سطحی
که هر یک از دو گروه یاد شده در خصوص وظایف محوله براساس قانون توزیع عادلانه آب در حفاظت و بهره برداری از منابع آب انجام وظیفه می نماید.
4- دفتر بهره برداری و نگهداری از شبکه های آبیاری و زهکشی :
این دفتر مسئولیت نگهداری از560 کیلومتر کانال های اصلی و درجه یک با 63 رشته کانال، 724 کیلومتر کانال های پیش ساخته درجه دو شامل 312 رشته کانال، 1360 کیلومتر زهکش های اصلی و فرعی شامل 542 رشته زهکش و بیش از 7000 مورد ابنیه اجرا شده در شبکه های آبیاری می باشد و از وظایف اصلی این دفتر هماهنگی جهت اطلاع، ترمیم و بازسازی ابنیه ها و فراهم نمودن امکان آبیاری برای مزارع تحت پوشش شبکه ها می باشد.
5- دفتر حفاظت و مهندسی رودخانه و سواحل
امورهای اجرایی تحت نظارت معاونت حفاظت و بهره برداری عبارتند از :
1- امور بهره برداری و نگهداری ازسدهای گیلان :
وجود این تاسیسات عظیم باعث گردیده است تا کشاورزان با خیالی راحت نسبت به کار کشاورزی مبادرت ورزند.
2- امورآب مرکزی :
این امور وظایف مرتبط با این معاونت را در شهرستان های رشت، رودبار و شهرهای تابعه انجام می دهد.
3-امور آب فومنات :
این امور مشتمل بر شهرستان های فومن، صومعه سرا، شفت، ماسال، شاندرمن و شهرهای تابعه می باشد.
4-امور آب غرب گیلان :
این امور وظایف تامین، بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و سایر موارد مرتبط با وظایف معاونت حفاظت و بهره برداری در شهرستان های تالش، آستارا، رضوانشهر و بندرانزلی را بر عهده دارد.
دفاتر و امور های این معاونت به شرح زیر می باشد:
● دفترحفاظت و مهندسی رودخانه و سواحل مستقر در دفتر مرکزی
● دفتر حفاظت کیفی منابع آب مستقر در دفتر مرکزی
● دفتر امور مشترکین و درآمد مستقر در دفتر مرکزی
● دفتر حفاظت و بهره برداری ازمنابع آب مستقر در دفتر مرکزی
● امور بهره برداری و نگهداری از سدهای گیلان مستقر در منجیل
● امور آب مرکزی مستقر در رشت
● امور آب فومنات مستقر در فومن
● امور آب شرق دور مستقر در رودسر
● امور آب شرق نزدیک مستقر در لاهیجان
● امور آب غرب دور مستقر در تالش
● امور آب غرب نزدیک مستقر در رضوانشهر
روند انجام خدمات در حوزه معاونت بهره برداری و امورمشترکین
الف- دریافت موافقت اصولی برداشت آب های سطحی
مراحل انجام کار شامل :
● درخواست کتبی متقاضی همراه با دستور معاونت ذیربط
● ارائه سند یا نسق یا مبایعهنامه
● تائیدیه شورای اسلامی محل در مورد زمین و برداشت آب
● فتوکپی شناسنامه متقاضی
● پروانه تامین و طرح پروژه
● اظهار نظر فرمانداری منطقه (صرفا در مورد آب معدنی)
● نامه اداره محیط زیست
● اظهار نظر معاونت مطالعات پایه منابع آب
● پرداخت هزینه کارشناسی به حساب شماره 2175084410008 بانک ملی
● مفاصا حساب از واحد درآمد مشترکین
● تاییدیه کمیسیون آب های سطحی و در صورت لزوم کمیته تخصصی آب
ب- صدور پروانه حفر چاه
مراحل انجام کار شامل :
● درخواست کتبی متقاضی همراه با دستور معاونت ذیربط
● فتوکپی شناسنامه متقاضی
● فتوکپی سند مالکیت
● تکمیل فرم پرسشنامه درخواست حفر چاه و تعهدنامه ثبتی
● استعلام از ادارات کشاورزی، منابع طبیعی و امور اراضی
● واریز هزینه کارشناسی به حساب شماره 2175084410008 بانک ملی
● ارائه اساسنامه و روزنامه رسمی برای شرکت ها
● ارائه پروانه تاسیس برای کارخانجات، مرغداری ها و غیره
ج- صدور پروانه بهره برداری از چاه های مجاز
مراحل انجام کار شامل :
● درخواست کتبی متقاضی همراه با دستور معاونت ذیربط
● واریز هزینه کارشناسی آزمایش پمپاژ به حساب شماره 2175084410008 بانک ملی
● ارجاع به کارشناس مربوطه
● اعلام نظر نهایی
* توضیح اینکه جهت حفر چاه با لوله های فلزی و پولیکا ابتدا با موافقت اصولی صادر و پس از تنظیم قرارداد با حفار توسط متقاضی، پروانه حفر چاه صادر می گردد.