|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

اطلاعات استان گیلان

 

اطلاعات استان گیلان

 

            استان گیلان در شمال کشور قرار گرفته و از شمال به دریای خزر، از شرق به استان مازندران، از جنوب به کوههای البرز و استان های زنجان و قزوین و از غرب به استان اردبیل محدود می باشد. بر اساس آخرین تقسیمات کشوری این استان دارای 16 شهرستان ، 52 شهر، 43 بخش، 109 دهستان و 2916 آبادی با جمعیت 2480874 میلیون نفر براساس آماربرداری سال 1391 می باشد. این امر سبب گردیده استان گیلان جزء استان های پر جمعیت کشور قرار گیرد و با تراکم جمعیت 174 نفر در هر کیلومتر مربع جایگاه دوم را پس از تهران در ایران به خود اختصاص دهد.

 

 

                        نقشه 1- موقعیت دهستان­های استان گیلان                                                 نقشه 2- موقعیت شهرستانهای استان گیلان                                 

                   نقشه 3- موقعیت آبادی های استان گیلان                                                نقشه 4- موقعیت بخش های استان گیلان

 

 

           مساحت استان گیلان 14043 کیلومتر مربع می باشد که مساحت 4 محدوده مطالعاتی (به غیر از منجیل ، طالقان –الموت و طارم – خلخال) 13165 کیلومتر مربع می باشد که از مقدار فوق 4339 کیلومتر مربع در محدوده دشت و 8826 کیلومتر مربع در ارتفاعات واقع شده است.

 

نقشه 5- محدوده دشت و ارتفاعات

 

 

           استان گیلان از جنگل های انبوه تشکیل شده است بطوریکه مناطق جنگلی طوالش ، فومنات ، قسمتهای کوهپایه ای گیلان و درفک از انبوه ترین جنگلهای ایران به شمار می روند که از آستارا شروع و تا آن سوی لنگرود و رودسر کشیده شده است.

 

           همجواری این استان با دریای خزر و وجود اختلاف ارتفاع فاحش آن با رشته  کوه های البرز که همچون دیواری آن را محاصره کرده است و از فلات مرکزی ایران جدا نموده، موجب بالا بردن رطوبت هوا و وجود ابرهای همیشه متراکم در آسمان منطقه شده است . عوامل مزبور باعث نزول پیاپی و دراز مدت باران در سراسر استان می گردد. توزیع ناهماهنگ نزولات جوی و حجم جریانات سطحی در طول سال و از طرفی نقش آب در کشاورزی منطقه خصوصاً تولید محصول استراتژیک برنج ضرورت بررسی و مطالعه سیستماتیک منابع آب اعم از سطحی و زیرزمینی را ایجاب نموده و این امر از دیر باز مورد توجه بوده تا بر اساس استطاعت آبی منطقه نسبت به مقابله با کمبود و نارسائیهای آبی، برنامه­ ریزی­ های لازم به منظور استفاده بهینه از آب موجود انجام گیرد.

 

           با پیشرفت تمدن و جلوه گر شدن انواع صنایع ، کاربرد بی رویه سموم گیاهی ، کود شیمیایی و رها شدن پساب­های صنعتی و فاضلاب های خانگی تصفیه نشده در طبیعت و همچنین هرز آب های آبیاری آلوده به سموم و کودهای شیمیایی سلامت کیفی منابع آبی را در معرض خطر آلودگی قرار می دهد. این موضوع با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و افزایش تقاضای آبی برای مصارف مختلف متوسط بارش سالیانه کشور و محدودیت بهره برداری از منابع آبی ایجاب می نماید که در حفظ و حراست و بهره برداری بهینه از آن کمال دقت را معمول داریم.

 

پتانسیل آب استان گیلان

 

          متوسط بارندگی 20 ساله استان گیلان 1100 میلیمتر و میانگین حجم بارش 15027 میلیون متر مکعب می­باشد که از حجم فوق به میزان 7887 میلیون متر مکعب جزء منابع غیر قابل دسترس به دلیل تبخیر و تعرق و حجمی معادل 7140 میلیون متر مکعب قابل دسترس و تجدید پذیر می باشد. بطوریکه سهم آب زیرزمینی از منابع آب تجدیدپذیر 473 میلیون متر مکعب و سهم آب های سطحی قابل دسترس از منابع آب تجدید شونده 6667 میلیون متر مکعب می باشد.

 

نقشه 6- محدوده های مطالعاتی

 

 

تعداد و نام محدوده های مطالعاتی غیر مشترک با استان های مجاور به شرح ذیل می باشد:

 

« تالش »  -  «فومنات»  -  «آستانه - کوچصفهان»

 

تعداد و نام محدوده های مطالعاتی مشترک با استان های مجاور به شرح ذیل می باشد:

طالقان-الموت :  این محدوده مطالعاتی با استان های تهران ، قزوین و مازندران دارای مرز مشترک می­باشد.

منجیل:  این محدوده مطالعاتی با استان های قزوین و زنجان دارای مرز مشترک می باشد.

طارم- خلخال:  این محدوده مطالعاتی با استان های اردبیل، زنجان ، آذربایجان شرقی دارای مرز مشترک می­ باشد.

لاهیجان-چابکسر:  این محدوده مطالعاتی با استان های مازندران و قزوین دارای مرز مشترک می باشد.

 

 

  نقشه 7- محدوده های مطالعاتی مشترک و غیر مشترک با استان های مجاور

                                                                  

 

 

 

 تاریخ ثبت : 12 آذر 1393
  آخرین به روزرسانی : 16 بهمن 1397
 
 62407
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 35
  • بیشترین بازدید همزمان : 621
  • بازدید امروز : 2,081
  • بازدید دیروز : 3,551
  • کل بازدید : 7,176,167
  • آخرین به روزرسانی : 28 اسفند 1402 13:22:16
  • شناسه IP شما : 23.20.220.59

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : رشت، بلوار امام خمینی، شرکت سهامی آب منطقه ای گیلان
  • کدپستی : 4188866789
  • تلفن : 9-32669021-013
  • فاکس : 32667083-013
  • پست الکترونیکی : info[at]glrw.ir
  • پیامک : 1000602331
  • تلفن گویا :